بازاریابی یکی از عوامل اصلی موفقیت در کسب و کارهاست. از آنجایی که رقابت در بازارها روز به روز شدیدتر میشود، استفاده از روشها و استراتژیهای بازاریابی موثر برای رسیدن به مشتریان و جلب توجه آنها امری ضروری است. بازاریابی به کسب و کار این امکان را میدهد که بازار هدف خود را تعیین کند و برای رسیدن به آن اقدامات لازم را انجام دهد. با آقا وب همراه باشید تا بدانید چه راههایی برای موفقیت و پیشرفت در بازاریابی وجود دارد؟
بازاریابی چیست؟
بازاریابی به تلاش برای ارتباط بین ارزش محصول و مشتری گفته میشود. بازاریابی به هنر فروش نیز معروف است؛ ولی فروش یکی از توابع کوچک بازاریابی به حساب میآید. به بیان دیگر، بازاریابی شامل درک خواستههای مشتری و تطابق محصولات خود، برای برآورده ساختن آن نیازها و در برگیرنده فرآیند سودآوری برای کسب و کار است.
هدف اصلی بازاریابی بهبود فروش، افزایش نرخ بازگشت مشتریان، ایجاد شناخت و اعتماد به برند، و بهبود جایگاه در بازار است. استفاده از ابزارهای مختلفی مانند تبلیغات در رسانههای مختلف، بازاریابی دیجیتال، رویدادهای تبلیغاتی، و استراتژیهای ترویجی برای دستیابی به اهداف بازاریابی اساسی است.
محوریت موفقیت اقتصادی چیست؟
اگر از بازار و نیاز آن شناخت نداشته باشی، با شکست روبرو می شوید. شاید این جمله برای بسیاری از صاحبان کسب و کار مضحک باشد. اما باید قبول کرد که فضای کسب و کار نسبت به سالیان قبل بسیار تغییر کرده و باید گفت محوریت موفقیت اقتصادی در این زمان رضایت مشتری است. طبق نظر کارشناسان بزرگ جهان، بازاریابی دانشی است که نیازهای تامین نشده را تشخیص دهد و همزمان با رفع این نیازها به سود برسد. کلا یعنی چه؟
بازاریاب طبق تصور عموم مردم همون ویزیتور است، نه! بازایاب فردی است که با مطالعه و بررسی یک کسب و کار راهکارهایی برای رسیدن به سود پیشنهاد می دهد. مثلا:
- ارائه تکنیک های تبلیغاتی و فروشندگی
- تحقیق، تحلیل و پیش بینی بازار
- طراحی سرویس و خدمات
- و بسیاری موارد دیگر که با رعایت آنها تاثیر چشمگیر در فروش ایجاد می شود.
آشنایی با برخی از راه های بازاریابی
- همیشه به یاد داشته باشید، مهمترین ویژگی برای رسیدن به موفقیت شغلی انعطاف پذیری است.
- هر چه بیشتر و بهتر مشتریانتان را با ارائه خدمات دلخواهشان و به قیمت مورد نظرشان راضی نگه دارید، آنها بیشتر از شما خرید می کنند و شما را به دوستانشان نیز معرفی می کنند. پس نقطه تمرکز همه فعالیتهای تجاری باید جلب رضایت مشتری باشد.
- در رابطه با مشتریان دو قانون برای موفقیت شغلی وجود دارد: قانون اول این است که "همیشه حق با مشتری است" و قانون دوم اینکه " زمانی که مردد هستید به قانون اول رجوع کنید.
- زمان فروش هر چه اشتیاق و انرژی تان بیشتر باشد، این انرژی به مشتری شما سرایت می کند..
- یک فروشنده موفق خود را بیشتر به عنوان یک مشاور در نظر می گیرد تا یک فروشنده، که در این صورت مشتری به شما اعتماد کرده و هیچگاه از شخص دیگری خرید نمی کند، حتی با تفاوت قیمت.
-از مشتریان خود سوال بپرسید، نظرسنجی کنید، به آنها پیشنهاد بدهید و آنها را پیگیری کنید. به این روش به آنها کمک میکنید که بهتر تصمیم بگیرند.
- از قدرت تخفیف ها غافل نشوید. ارائه تخفیف باعث براگیخته شدن احساسات و در نهایت جذب مشتری می شود. و جالب اینکه مشتری جذب شده، شما را به دیگران معرفی می کند.
- در رویدادهای مرتبط مثل نمایشگاهها شرکت کنید تا میزان آگاهی از برندتان را به مقدار قابلتوجهی افزایش دهید. با مشتریان جدید آشنا شوید و برای خودتان کلی مشتری راغب پیدا کنید.
- داشتن وب سایت فروشگاهی یک ابزار مفید و موثر در بازاریابی و گسترش کسب و کار است. طراحی سایت باعث رونق کسب وکار و جذب مشتریان گسترده از نقاطی می شود که حتی به ذهن شما نمی رسد.
بازاریابی موفق نیازمند برنامهریزی دقیق، استفاده از دادههای موجود و توانایی تطبیق با تحولات مداوم در بازار است. استفاده از استراتژیهای بازاریابی موفق، کمک میکند که کسب و کارها به بهترین شکل ممکن در بازار حضور یابند و رشد و پیشرفت کنند.
دیدگاه کاربران
امیر تاجبخش
ممنون، چند نکته مفید مطرح شده بود که سعی خواهم کرد تو کار خودم رعایت کنم.
حامد روحی
اینکه در متن فوق به انعطاف پذیری در شغل اشاره شده برام یکم مبهم بود...
آقا وب
بله، برای مثال اگر دقت کرده باشید برخی از اشخاص دارای کسب و کار تمرکز خود را روی یک یا چند محصول خاص می گذارند. که در این حالت بدلیل عدم تنوع محصول احتمال از دست دادن بازار وجود دارد.
عباداله صالحی
از "حق با مشتری" بودن گفتید یاد کاسب های قدیم افتادم که هر جوری بود با مشتری راه میومدن تا جایی که میدیدن طرف نداره می گفتن: آقا ببر هر وقت داشتی بیار... درامدشون هم برکت داشت